Griekse speltboterhammen

Lunchtijd is voor mij één van de leukste eetmomenten van de dag. Gewoon, omdat in principe alles kan en alles mag. Dat is in ieder geval mijn motto! Daarom kan mijn lunch uiteenlopend zijn: van soep tot aan salades en van pannenkoeken tot aan taart, mij maakt het niet uit. Maar gewoon een stel simpel, goed belegde boterhammen eet ik ook graag als mijn lunch. Brood is namelijk snel, eenvoudig en voedzaam. Daar houd ik van!

Vandaag eet ik speltboterhammen met Griekse topping. Mijn keuze voor speltbrood is tot stand gekomen omdat deze boterhammen tarwevrij zijn, mocht je hier geen fan van zijn of ze niet in huis hebben dan kun je natuurlijk prima kiezen voor ander brood. Daar komt bij dat ik normaal gesproken pro DIY ben (verse, zelfgemaakte, handgemaakte gerechten) maar soms heb je daar geen tijd voor of geen zin in. Bij mij komt het voornamelijk voort uit het feit dat in veel kant-en-klaar producten fructose zit. Nu heb ik tzatziki ontdekt die volledig fructosevrij is en tegemoet komt in mijn behoefte aan eenvoudigheid. Deze lunch is helaas niet lactosevrij, daar zal ik de volgende keer weer rekening mee proberen te houden 🙂

Ingrediënten: 2 boterhammen – 10 minuten

  • 2 speltboterhammen
  • Tzatziki van het merk: Paros (verkrijgbaar bij PLUS, een aanrader!!)
  • Courgette
  • Olijven
  • Feta
  • Peper

Bereidingswijze:

Je pakt twee sneetjes brood, nu kun je de keuze maken deze vers te gebruiken of ze te roosteren. Mijn brood is vers maar toch kies ik er voor om deze te roosteren. Snijd een aantal plakjes courgette en dep deze droog met wat keukenpapier. Grill de plakjes vervolgens enkele minuten aan beide kanten. Geen zin in of geen tijd voor? Gebruik eventueel wat ijsbergsla, dat combineert ook lekker met dit receptje. Besmeer de twee boterhammen met een goede laag tzatziki. Wat dus zo fijn is aan deze tzatziki: soms heb ik een gebrek aan tijd en gebruik ik deze -fructosevrije- variant, die ook nog eens super lekker smaakt. Snijd vervolgens de olijfjes in plakjes en verkruimel de feta. Leg de plakjes courgette en schijfjes olijven op de boterhammen. Garneer tenslotte de lunch met de feta en wat peper.

Gegarandeerd genieten!

Liefs, Juliette

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s