Zomerse risotto

Inmiddels is het weer koud en komt het af  en toe met bakken uit de hemel, maar misschien zorgt deze risotto voor een beetje zomer in je voedselparadijsje. Hij bevat vier soorten groente en in de winter smaakt die overigens ook prima. Een gezonde, en goed gevulde maaltijd. Ik maakte deze risotto voor 6 personen, maar je kunt hem ook prima alleen voor jezelf maken! Voordeel van zo’n grote pan, je kunt er twee dagen van eten of porties invriezen. Laat je overigens niet bang maken door anderen, vaak hoor ik dingen als: “Risotto is zo ingewikkeld om te maken.” “Risotto maken? Dat mislukt aaaaltijd.” Risotto maken is namelijk helemaal niet zo ingewikkeld als dat je misschien denkt, je moet gewoon even doorhebben hoe het werkt.

Ingrediënten: 6 personen – 45 minuten

  • 400 gram risotto rijst
  • 4 eetlepels olijfolie
  • Knoflook
  • Groentebouillon (blokje)
  • Champignons
  • Winterpeen
  • Courgette
  • Cherrytomaten
  • Gran Pardano
  • (Optioneel) Spekjes of ham blokjes

Bereidingswijze:

Stap 1: Snijd de champignons, winterpeen en courgette in kleine stukjes. Persoonlijk vind ik het niet erg als ik nog een beetje moet kauwen op mijn veggies, dus ik snijd ze niet te klein. Snijd ook één teentje knoflook.

Sinds ik ben begonnen met bloggen, realiseer ik me dat ik vooral kook op gevoel en niet zo nauw kijk naar maten en hoeveelheden. Dit maakt het soms lastig om dingen op de juiste manier over te brengen..jullie staan ten slotte niet langs mij wanneer ik mijn maaltijden klaarmaak. Ik ga dus even goed proberen uit te leggen hoe ik mijn risotto maak.

Stap 2: Kook 1,5L water in een waterkoker. Doe 4 eetlepels olie in de pan. Wanneer de olie warm is voeg je hier de risotto aan toe, roer door tot de risotto glazig is. Als het water klaar is met koken, voeg je de knoflook aan de risotto toe en zorg je ervoor dat de risotto onder water staat. Daarna kan het bouillon blokje erbij. Nadat de rijst de eerste keer het water tot zich heeft genomen voeg je de groente toe.

Stap 3: Vervolgens laat je de rijst iedere keer het water tot zich nemen. Wanneer het water is opgenomen voeg je opnieuw water toe. Blijf goed doorroeren.

Stap 4: Wanneer het water op is, zou de risotto er smeuïg uit moeten zien en de rijstkorrels zouden zacht moeten proeven. Als dit het geval is voeg je de cherrytomaten, peper en Gran Pardano toe.

Meestal voeg ik nog wat gebakken spekjes toe aan deze risotto. Maar mocht je er een lekker stukje vlees of vis bij willen eten dan hoeft dat natuurlijk niet per se!

Voor degene die lactose,- en tarwevrij willen eten is dit een prima gerechtje om zelf klaar te maken. Mocht je nu reageren op fructose en/of suikervrij willen eten let dan even goed op bij het gebruiken van bouillon. Vrijwel alle bouillon die in de reguliere supermarkten te koop zijn, bevatten toegevoegde suikers of bijvoorbeeld fructose. Zelfs die van Zonnatura. Ik koop mijn bouillon bij de reformwinkel, hieronder kun je foto vinden van de bouillon die ik gebruik.

Daarnaast moet je ook opletten met wortel en tomaten, ook deze groente bevatten een kleine hoeveelheid fructose. Vaak is het niet meer dan 2 gram fructose op 100 gram, maar het is iets wat men zelf moet uitproberen. Een paar stukjes wortel en wat tomaten door mijn risotto gaat goed, maar een bord wortelstamp kan ik niet eten. De hoeveelheid fructose die men kan verdragen verschilt per persoon.

Voor degene die ik heb overgehaald om deze risotto een keer klaar te maken; geniet er van!

 

 

Liefs, Juliette

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s